A Földrajzi Társaság
e naptári év utolsó előadása volt a héten „Bajkál – a 4. Óceán” címmel. A cím
nagyon találóan jellemezte a tényt, hogy a Bajkál-tó szubkontinensek
találkozásánál és mozgásának következtében keletkezett, egy kontinensi ároknál,
az Amurnál. Földrajz és földtörténeti kutatók állítják, hogy évmilliók
távlatában, pont ezen a helyen fog megnyílni a 4. óceán. A Bajkál-tó
folyamatosan szélesedik, 10 évvel ezelőtti önmagához képest már 20cm-el
szélesebb.
A Bajkál déli
környékének legnagyobb központja Irkutsz nevű város, ami tulajdonképpen
Oroszország keleti fele, Moszkvától több mint 5000 km-re. Ettől a helytől
északabbra (pontosabban a Bajkál-tó északi részétől), már a keményebb Szibéria
van, nagy részében kihasználatlan terület (max. vízierőművek és bányákat).
Annak ellenére, hogy maga Irkutsz városa is Oroszországnak déli részén van,
elég hihetetlen, hogy jóformán ettől északabbra már csak a zordság van.
E tény miatt is,
már évszázadokkal ezelőtt megindult a gondolat, hogy valahogyan össze kellene
kötni a két helyet, hiszen nem lehet az, hogy a cár 5 hónapot utazzon, hogy eljusson
egyik helyről a másikra. Eladni pedig nem akarták, mint Alaszkával tették, nem
akarták Vlagyivosztokot (Japán és Kína miatt) logisztikai-transzport okok
végett elveszíteni. Így keletkezett a Transzszibéria vasút gondolta, 3. Sándor
cártól 1800-as évek végében.
Akkoriban 3000
km-t építettek meg első körben, ami 15 év alatt lesz készen. A vasútvonal
megtétele Moszkvától Vlagyivosztokig kezdetben 12 napot vett igénybe, ma ez már
csak 9 nap. A része a Bajkál-tó dél-nyugati csücskénél elég bonyolultan
alakult.Rájöttek, hogy több száz hidat és alagutakat kell építeniük. A vonat
csigalépcső szerű formába vágott alagutakon tesz meg hosszú kilométereket,
néhol 300°-ban tekeredik, kanyarodik át a hegyek belsejében. Régen Irkutsz
város közelében a vasútvonal teljesen a tó mellett haladt, ma már 30-40 km-el
beljebb, így a tájat megcsodálni vonatból, már csak drága pénzért lehet
nosztalgia járatokon.
A Bajkál
természetföldrajza
Akkor még pár
mondatban megpróbálom összefoglalni a Bajkál természetföldrajzát. Ez a világ legnagyobb
édesvizű tava, annyira tiszta vizű, hogy 40 méterig le lehet látni az aljára.
Vízhozama akkora, mint az amerikai Nagy-tavaké összesen. Nagyon sok endemikus
élőlénynek ad otthont, vagyis ezek a fajok máshol nem lelhetők fel. A
Bajkál-tóból ered az Angara folyó. Legnagyobb szigete az Olhon - sziget, amely 71
km hosszú és 20 km széles, mégis megtalálható a területén tajga, sztyeppe,
tundra, magashegyi vidék, sivatag. A sziget nemcsak az idegenforgalom, de a
táltizmus központja is. Ezzel van összefüggésben az itt található ún. Sámán
szikla, amely földrajzi szempontból azért érdekes, mert a szikla egyik fele még
a Bajkál-tóban van, a másik pedig már az Angara folyóban. Táltizmus, sámánizmus
szempontból pedig állítólag akkora jelentősége van, hogy arra egy külön előadás
kellene, de talán annyi, hogy a Sámán sziklán van egy mélyedés, ami végülis
mint egy utacska a szikla tetejére, és aki ezen átmegy, skizofrénizmus tüneteit
produkálja és hasonlók. Nagyon sok sámán jár ide találkozókra, meditálni és
egyebek. Még megemlíteném a honos állatkát a nerpát, ami a fókák családjába
tartozik, mégis csak itt él, legközelebbi rokonai az Északi- Jeges tengerben,
ami szintén bizonyítja, hogy hajdanán a Bajkál-tó összeköttetésben állt az
óceánnal. Ezek a fókák sokkal mélyebbre tudnak lemerülni a vízben, mint a
tengeri társaik, kedvenc eledelük pedig egy olyan haltípus, aminek 40%-a olaj,
így ez okozza ezeknek a fókáknak a pufiságát :).
2 comments:
Hú, de elmennék egyszer a Bajkál-tóhoz... És még fókaszerű állatkák is vannak, tökéletes! :) Az mondjuk nagyon új infó nekem, hogy a tó tágul, ilyet se hallottam még, de földrajz téren nem vagyok túl művelt. Szuper bejegyzés, öröm volt olvasni :)
Hát ennek igazán nagyon örülök :)
Post a Comment