Monday, March 10, 2014

Hová tűnt a maláj gép??

Annyi mindenen jár mostanában a fejem, listám van, hogy mi mindent kéne ide megírnom, úgy le vagyok maradva, de most mégis valami más, valami jobban „jelenlegi” hírről írnék kicsit.


Nem tudok eleget gondolkodni, és elmélkedni az eltűnt Malajziai utasszállító ügyében. Mindig is valahogy jobban megviselt, ha egy utasszállító balesetéről hallottam, talán azért mert annyira ritkán fordul elő, vagy azért mert valahogy az utasszállító repülőket sérthetetlennek képzelem, legalábbis szeretném képzelni. Amikor legjobban felfigyeltem erre, az a majdnem 4 éve lezuhant Air France gép esete volt Rio de Janeiro-ból Párizsba az Atlanti-óceán fölött. Akkor annak az érdeklődését inkább annak tettem be, hogy rá két napra szólt az én Air France jegyem is Párizsból Chicagóba… De most nem ez a lényeg. Ott ha jól emlékszem rögtön tudták, hogy lezuhant a gép. De itt? Eltűnt? Már 2 napja? Se híre se hamva? Ez annyira furcsa mint a Langolierek, vagy a Lost… Talán ezért is írnak, és születnek konspirációk az ügyben. Vagy csak egy újabb Bermuda háromszög, ezúttal a Dél-Kínai tengeren? Hogy veszíthetnek el minden adást egy óriási géppel? Nem vagyok egy repülőgépmérnök, de feltételezem a fekete doboz bocsát ki jeleket, hogy belehessen mérni hol van az esetleges roncs… De itt nincs semmi, abban sem biztosak, földrajzilag hol lehet a gép.


Lássuk a lehetséges okokat:

Katasztrofális szerkezeti hiba – ami eléggé valószínűtlen. Ezek a Boeing 777-esek hosszú távú útvonalakra lettek tervezve, nagyon jó biztonsági bizonyítvánnyal. Nagyobb esély van a hasonló meghibásodásra a kisebb gépeknek, rövid távú utakon, akik például napjában 10x-20x szállnak le-fel, ezzel nagy nyomásnak kitéve a gépek alumínium szerkezetét.

Rossz idő – a gépek úgy vannak tervezve, hogy azért keresztül tudjanak száguldani komoly viharokon is, de nem példátlan az időjárás miatt lezuhant gépek esete. Ez volt az a bizonyos Air France, amit már említettem. Ott sem igazán az idő okozta a problémát, hanem az ennek következtében kialakult hibás helyzetjelentés a pilótáknak, és maguk a pilóták rossz döntéshozatala tehető be ennek a szerencsétlenségnek. Ebben az esetben sem küldtek a pilóták vészjelzéseket. A malajziai ügyben talán ez is kizárható, ugyanis abban az időben, tiszta eget mutattak a jelzések.

A pilóták zavara – megintcsak, kicsi esély, de megeshet. Levehették a gépet automatapilótáról, és valahogy elkeveredtek az egekben, és mire erre rájöttek, már túl késő volt. Állítólag a gép még repülhetett 5-6 órát az utolsó érintkezést követően. Viszont ha ez a szcenárió történt volna, akkor valami radar már rájuk talált volna. Azért nem kóvicálhatnak eltévedt repülőgépek az égben..

Mindkét motor meghibásodása – elemzők szerint lehetséges, de az ilyen esetek mindig adnak elegendő időt a pilótáknak a vészjelzés leadására. Precedensileg ilyen estek eddig hamar felszállás után következtek be, így halálos következményei nem voltak. Persze sokan emlékezhetnek, a 2009-es Hudson folyóban kényszerlandoló pilótára. Chesley Sullenberger „Sully” kapitányt később szinte nemzeti hőssé hirdettek (függetlenül ettől az a fickó egy tipikus pilóta megtestesítője, aki mellett nem fél az ember, és megbízna abban amit mond, és tudná hogy lerakja a gépet ha csak rajta függ. Mintha egy filmcastingból hozták volna a pilótaszerepre).

Bomba – Ilyen esetről már többet tartanak számon. Jelen esetben, még ez a lehetőség is benne van a pakliban.

Eltérítés – a tipikus esete, azért eléggé ki van zárva, mivel olyankor a gépek azért leszállnak, és az eltérítőknek valamilyen követelésük van. De egy szeptember 11.-ei hasonló eltérítést elképzelhetőnek tartanak, bekényszerítve a gépet az óceánba.

Öngyilkos-pilóta-merénylet – a 90-es évek végén történt 2 olyan eset, amikoris a pilóták szándékosan zuhantak le a géppel. Egyik eset sem lett hivatalosan öngyilkos merényletként elkönyvelve, ám a szakértők megegyeznek a szándékos műveletben.

letlen „leszedés” (shoot down-csak a lelövés nem tetszik) – voltak sajnos olyan esetek is már, amikor az országok katonaságai, véletlenül civil gépeket lőttek le. Egyszer amerikaiak lőttek le egy Iran Air gépet, egyszer pedig oroszok egy Korean Air Lines gépet. Mindkét eset 80-as évekből való, nem hiszem, hogy most ilyesmit elkövetnének, véletlenségből.



Az ügyhöz hozzájön az „ellopott útlevelek” eset, ami szintén mondhatni elég furcsa, és még jobban követeli hogy a szakértők és a laikusok is az utóbbi felsorolt esetekre vonatkoztassanak. Kérdéses még az is, hogy mit jelentett a Vietnam mellett megtalált 2 nagy olajfolt a tengerben, aminek az eredményét még mindig várják. Örülök, hogy más – talán kifejlettebb és kifinomultabb technikával rendelkező – országok is segítenek a keresésben. Kíváncsian várom a híreket, és végre, hogy találjanak valami nyomot a gép hollétére. És persze hihetetlenül sajnálom és imádkozom azokért, akiknek a hozzátartozóik a gépen voltak.

No comments: