Még mindig nagyon
érdekel az eltűnt maláj gép sorsa, de túl sok új információval nem szolgálnak a
keresők. Most legújabban a fekete doboz birizgál a legjobban. Ugyanis jeleket
fogtak a kereső hajók, amiket valószínűleg a lezuhant gép fekete doboza sugároz
(ámbár még ez sem biztos). Mivel elég rövidek a jelek, még az sem biztos hogy
mitől származik. A fekete dobozzal pedig az a baj, hogy állítólag ma-holnap
lemerül az akkumulátora, és így még nehezebb lesz a további keresés.
A fekete doboz 2
részből tevődik össze, az egyik a „cockpit voice recorder” a másik pedig a „flight
data recorder”. Az első funkciója a
mindenféle elhangzott kommunikáció felvétele, és itt nem csak a személyzet
hangjáról van szó, hanem minden hangról, amit a gép hallat (motor hangok, esetleges
robbanás, gép hiba, hibás működés és hasonlók). A másodiknál a gép működési
funkciója kerül felvételre. Ilyen az idő, a magasság, sebesség, irány, amelyek
az alap vételek közé sorolhatók, de olyasmiket is meg tud állapítani mint a
szárnyirány, üzemanyag fogyasztás, automata pilóta. Ez az alapja minden video
rekonstrukciónak, amik valósan tükrözik magát a balesetet, miután a nyomozás
véget ért és lezárult. A fekete doboz tartalmaz még egy ún. Underwater Locator Beacon (ULB) részt
is. Ez az, ami a segítségére van a kutatóknak, ha a gép nagy valószínűség
szerint óceánban landolt. Az a szerkezet, amint vizet ér, működésbe lép, és
akár több mint 4.000 méter mélységről is sugároz jeleket. Jelen esetben
állítólag a jelek több mint 4.500 méter mélységről származnak…
AZ AF 447-es fekete doboza, ami 2 év után is olvasható volt (http://aviation.stackexchange.com/questions/2869/black-box-under-water-pressure) |
A fekete
dobozoknak is több fajtájuk létezik. Nem vagyok fekete doboz szakértő, de az a
hír járja, hogy az L-3 FA 2100-as nagyon jó J. Képes működni 1100°C-os tűzben 1 órán
keresztül, vagy 260°C-os forróságban 10 órán át, normál üzemben pedig -55°C és
+70°C között 25 óra repülési adatot rögzít. Maga a szerkezet az egy ausztrál
találmány.
A jelek, egy
hegyvidéki területről jönnek (mármint a víz alatt), mint már írtam több mint
4.500 méter mélységből, ami azt jelentené, hogy a gép mélyebben lenne, mint az
elsüllyedt Titanic roncsai. A kutatók jelezték a problémát, hogy a tengeri
állatvilág befolyásolhatja a jeleket, főleg a bálnák. Ugyanakkor azt is tudni
kell, hogy az Indiai-óceán mélysége elérheti a több mint 6.000 méter mélységet,
de állítólag még ekkora, mélységben is 30 napig működnie kéne. Ezen felül
minden 10 méter mélység után, 1 bar-ral megnő a nyomás is a tengerfenéken.
Persze a minősége
és megbízhatósága nagyon jó ezeknek a szerkezeteknek, nem egyszer előfordult
sajnos olyan példa is, hogy nem voltak képesek megtalálni a fekete dobozt, vagy
az adatok rajta olvashatatlanok lettek. Egyelőre még optimisták a kutatók, és
örülnek a talált jeleknek, de az a kérdés meddig sugároz még a doboz. Én azért
sokkal nagyobb ambíciókkal láttam el ezt a fekete dobozt, valahogy azt
gondoltam nem csak megsemmisíthetetlen, de végtelen életű is. Hát azért
mégiscsak ez is akkumulátorral üzemel J. Szerintem van dolguk a mérnököknek és
feltalálóknak, hogy még ettől is spécibb kis eszközöket tervezzenek, minden
körülményre, aminek az lenne a dolga mint egy nagyon erős nyomkövetőnek, hogy amint
szükség van rá, mutatná hol található a keresett objektum.
No comments:
Post a Comment